Som Ni ...

Ja som ni vet o säkerligen har läst i tidningarna o hört på nyheterna så har det  ju vart en storbrand på flugsnappargränd 16-22 på Hertsön i söndags natt o min mamma bodde ju i det huset , , Jag o Gullet mitt hade gått o lagt oss tidigt eller de som e tidigt för oss kanske kring 23-24 nån gång o jag vaknar av att någon ringer efter 01.00 o först trodde jag att det var mitt ex som ringt för att terrorisera mig som natten före o hann nästan bli lite butter innan jag hörde att det var en upprörd mamma på andra sidan luren och jag kommer ihåg exakt orden hon sa - Du måste komma ner o hjälpa mig med att få ut katterna det brinner och enligt Gullet som vaknat hade jag bara sagt Ja okej o lagt på , sedan virrat upp o sagt det brinner o sedan virrat på med kläderna båda 2 o sedan sprang vi ner mot mammas hus o jag min smarta jävel var påväg rakt in i den tjocka röken för jag tänkte ta baksidan men då så skrik Gullet att jag inte kan springa där för då kommer jag svimma av den tjocka röken o kola så vi ändrade riktning mot framsidan , när vi kommer framför mammas port står min granne där o försöker stoppa mig o jag skriker att jag måste förbi och in i huset för jag skulle hjälpa mamma jag vet att han sa något mer men jag hörde inte riktigt för då hade jag redan börjat springa in i det brinnande huset för att försöka rädda någon av katterna o skriker o frågar mamma vars hon har satt sin väska för den kom jag allt ihåg att man skulle ha med sig ut för där kan de ju finnas viktiga saker o känner man min mamma vet man att hon har bly i sin väska men de kändes inte nu vill ja lova den var nog allt lättare än en fjäder , men några katter hittade jag inte o hör mamma skrika att jag skall komma ut ur huset o lämna allt annat för att det inte finns något att göra åt det , så de var ju bara för mig att ta mig ut så fort jag kunde även fast jag hade en tanke på att jag var tvugen hitta nån katt iallfall ... men när jag väl var ute ur huset så ville jag bara springa in igen eftersom ja bara behövde titta på min mamma o se hur olycklig o ledsen hon var för katterna o man vill ju faktiskt göra allt för sin mamma även fast det skulle kunna kosta ens liv det hade inte haft så stor betydelse o ja jag vet att de bara handla om katter men djuren i våra liv betyder ju väldigt väldigt mycket ...  Men när vi stod där o titta på det brinnande huset så kommer ju brandkåren o dem söker först igenom huset efter människor sen när dem säkrat att det inte fanns några kvar i huset så börja dem ta ut alla djur , Mamma hade ju redan fått ut både My (hunden) och ena katten Leo så dem var i säkerhet i bilen , Men då kommer någon först ut med Tiffy och sedan med Kinza men inte ett spår efter flickan så vi trodde ju att vi aldrig skulle få se henne igen , sen springer jag o mamma upp till mig för att hämta vatten så ringer Gullet o säger att brandmannen äntligen hittat o fått ut Flickan och ni skulle bara ha sett mammas lättnad o hur jävla glad hon blev för hon hade ju faktiskt inte trott att dem skulle hitta henne eftersom vi brukar själv ha svårt att hitta henne när hon gömmer sig ibland , när vi kommer tillbaka till huset så har dem även fått ut datorerna , fotografier o någon låda men även mammas nya fina symaskin =)
Ja sen var det bara att stå o se på när huset brann o jag trodde verkligen att nu kommer allt som mamma sparat hela sitt liv att bara gå upp i rök o inte bara mammas utan Anders med , o dem som vart hos min mamma vet ju att hon är verkligen förtjust i saker o är av en liten samlare *ler* och nu var det ju inte bara saker hon hade utan jag menar nu allt , hon har ju bott där sedan 1988 okej dock inte i samma lägenhet men på samma gård åtminstone o de senaste 15 åren i det huset hon har ju bara bytt ner sig till botten våningen (ett smart val om jag får säga det själv) ... Sedan hade vi ju en propp fylld vind , det var mitt o mina syskons leksaker o kläder sedan vi var små tex o sedan hade jag en låda på vinden dära som betydde en hel del för mig o bara någon dag före talade jag om att jag skulle hämta den men det blev som inte av ( ja se man ska göra saker o ting direkt man tänkt tanken) och jag kan lova er att det fanns allt på "vår" vind och det som inte fans på vinden eller inne i lägenheten var nog inget man behövde ha heller för mamma hade allt man kunde behöva *S* Men ja nu är iallfall vinden borta för där gick det inget att rädda , i lägenheten går nog väldigt mycket att rädda om jag uppfattade det rätt så på så sätt hade ju mamma o Anders väldigt tur i oturen om man kan uttrycka sig så .... Men nu är det bara att blicka framåt o vara glad över att ingen skadades för liven är ju mer värt än alla materiella ting på denna jord även fast de kan kännas lite surt att man mist så mycket ...
Men värst var det nog för dem som hade tak våningarna för där fanns det ju inte ens kvar en dörr efter att dem fått stopp på elden , o grannarna ovanför mamma kan nog få sanerat något som klarat sig ...
Så det jag nu gjort de senaste dagarna är ju att ha funnits till för mamma o hjälpt henne med det hon behöver , och vi har fått vara in i lägenheten ett par gånger o hämtat sånt som vi kan försöka rädda själva utan att skicka med saneringsfirman så vi har verkligen haft fullt upp men alla försöker ju hjälpa alla det är bra det (väldigt goda grannar kallas det ) .... 

Ja det var väl lite om det , nu orkar jag verkligen inte skriva mera om det för det tar på krafterna o tänka tillbaka på den hemska upplevelsen ,,, men jag vill bara berömma min mamma o Anders för deras lugn o för att dem handskas o tar det så bra , själv vet jag inte hur man hade regerat eller handskats med det så jag är verkligen stolta över dem att blickar framåt iallfall =) o det är en sådan lättnad att det inte hänt dem något för då vette gudarna vad jag tagit mig till ... för jag måste ju faktiskt erkänna att mamma o resten av min familj är det käraste jag har ...


Men nu är det dax för mig o Gullet att krypa till kojs så vi orkar upp i morgon i normal tid ...
Men här nedanför kan ni klicka på Rubrikerna så länkas ni till artiklarna i NSD o Kuriren




Klicka på bilderna Nedan så blir dem större

Från NSD

Hennes Hem Försvann i Lågorna

 



Väskan Packad - Oro På Herstön


Misstänkt Mordbrand


 Från Kuriren

Ingenting Hann De Få Med Sig


Mammas Grannar Systrarna Samangul  o Layla Nassiri


"Det Kommer Att Hända Igen"


Oro I Grannhus


Lilla Jag


Huset Måste Kanske Rivas


Storbrand På Hertsön Kan Ha Varit Anlagd


Nu Är Det Bekräftat : Branden Var Anlagd



Fler Bilder Kommer Senare att Finnas På Pixbox

Nu dax att sova

xoxo /Jen


Kommentarer
Postat av: Inger Mamma till världens underbarast barnaskara

Tack underbara älskade ungar (att ni är vuxna nu förändrar inte att ni fortfarande är minna små barn) Tack för att både du och älskade barnet Tomas behöll ert lugn och fanns där för både mig och Anders mitt i katastrofens stund. Att jag alltid har vetat om er ovärderliga kärlek står ju klart, men att i stundens hetta verkligen kunna förmedla den är en förmåga ni verkligen har. Tack tack för all hjälp vi fått av er. Älskar er gränslöst/ Inger o Anders

P.s låt Tomas också läsa detta eftersom jag inte kan mejla honom D.s

2009-05-09 @ 12:09:20
Postat av: Tant Rasch

Hej Jenny, vad bra att du fanns där när det "osade bränt" för är det nån som är lugn när det gäller är det ju du!!!!!



Skrev en liten grej om detta idag. Kanske lite svårt att hänga med om man inte följt med vad gäller min tama daggmask Max men ändå...

http://lenerasch.wordpress.com/2009/05/09/pyromanen-gjorde-min-tama-daggmask-max-kusin-max-xiii-hemlos/



ps, visa mor ;-)





Stor kram

Lene

2009-05-09 @ 14:31:53
URL: http://lenerasch.wordpress.com

Skriv en komentar eller 2!:

O så ditt vackra namn hära:
Du vill väl bli ihågkommen?

E-postadress:

Har du en egen blogg skriv in din url hära:

Så vad har du på hjärtat lilla vän?

Trackback